Dat maakte luchthavendirecteur Lex Oude Weernink woensdag bekend.

In de mer wordt beschreven wat voor invloed de uitbreiding van Lelystad
Airport heeft op het milieu. "De minister kan nu niet anders dan een
aanwijzingsbesluit nemen”, reageerde Oude Weernink maandag.

Hij verwacht nog dit jaar goedkeuring te krijgen om de start- en landingsbaan
tot 2100 meter te mogen verlengen zodat ook Airbus-toestellen en Boeing
737’s in Lelystad kunnen opstijgen en landen.

Twee vliegroutes
In het rapport wordt nu van twee mogelijke vliegroutes uitgegaan. De
zogenoemde ‘linksomroute’ is bedoeld als alternatief wanneer de route over
natuurgebied de Oostvaardersplassen toch negatieve gevolgen voor de dieren
blijkt te hebben. Voordeel van de ‘linksomroute’ is dat een vliegtuig niet
over stiltegebied, bewoond gebied of natuur vliegt.

Als minister Eurlings in oktober een aanwijzingsbesluit neemt, is het aan de
gemeente Lelystad om het bestemmingsplan te wijzigen zodat de startbaan kan
worden verlengd.

In de plannen voor de uitbreiding wordt uitgegaan van een vliegveld met
negenduizend vliegbewegingen van grotere vliegtuigen. Er is ook ruimte voor
120.000 vliegbewegingen voor klein vliegverkeer. In totaal gaat het om 1,5
miljoen passagiers per jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl